Pikadieeteillä tavoitellaan hyvinvointia, mutta mitä ne oikeasti tekevät kehollesi ja mielellesi?

Kesän lähestyessä laihdutus on taas entistä enemmän esillä: kesäkuntoon pitäisi päästä keinolla millä hyvänsä. Tämä näkyy myös somessa, jossa seuraamme useita painonhallintaan keskittyviä tilejä. Osa laihdutusprojekteista on maltillisia ja järkeviä, mutta suurin osa suoraan sanottuna hirvittävää katseltavaa. Dieeteillä tavoitellaan muka terveyttä ja hyvinvointia, mutta oikeasti touhusta on terveys ja hyvinvointi hyvin kaukana. Tämä teksti on omistettu kaikille niille, jotka sortuvat kerta toisensa jälkeen pikadieetteihin. Toivomme todella, että teksti saisi kyseenalaistamaan touhun mielekkyyden ja luopumaan ihmedieeteistä.

Pikadieetit lupailevat liikoja

Ongelman ydin

Pikadieettien yksi suurimmista ongelmista on se, että niissä pyritään isoon painonpudotukseen lyhyessä ajassa. Nopea ja suuri painonpudotus kuulostaa toki houkuttelevalta, sillä kuka nyt jaksaisi vuotta laihduttaa, jos saman voi tehdä kuudessa viikossa? Jotta lyhyessä ajassa voitaisiin pudottaa reilusti painoa, täytyy syömisiä karsia rutkasti ja/tai kulutusta kasvattaa hurjasti, joista molemmista seuraa ongelmia. Tämä ei ole elimistölle mitenkään mukava tila, vaan laittaa sen monella tapaa sekaisin ja koetukselle. Esittelemme seuraavaksi, mitä kaikkea rajusta laihdutusyrityksestä seuraa. Mieti tarkasti, kaipaatko näitä asioita elämääsi!

Suuri energiavaje

Pienen energiavajeen toki kestää, mutta jos viikossa haluaa pudottaa esimerkiksi kilon rasvaa, voi se keskivertonaiselle tarkoittaa jopa päivittäisen kalorimäärän puolittamista. Usein laihdutustavoitteet ovat vielä tätäkin kunnianhimoisempia. Mitä suuresta energiavajeesta seuraa? Liian rajusti aloitettu laihdutus voi ajaa elimistön ns. säästöliekille. Tämä tarkoittaa sitä, että kroppa pyrkii pitämään tiukasti kiinni kiloistaan, perusaineenvaihdunta hidastuu merkittävästi, eikä toivotun tahtista laihtumista tapahdu suuresta energiavajeesta huolimatta.

Jatkuva nälkä

Kalorimäärän puolittaminen tarkoittaa nälässä olemista. Mitä jatkuva nälkä aiheuttaa? Jokainen on varmasti joskus ollut nälissään ja tietää, että yleensä silloin ruoka pyörii mielessä tavallista enemmän. Nälkä vaikeuttaa laihduttamista, sillä nälkäisenä olemme alttiimpia erilaisille ruokaan liittyville mielihaluille. Nälkäisenä tekee enemmän mieli rasvaisia tai sokerisia ruokia, joista saa energiaa paljon ja nopeasti. Nälkä voi aiheuttaa myös fyysisiä tuntemuksia: se häiritsee keskittymistä tai ilmenee ärtymyksenä. Nälkäisenä ei myöskään ole mukavaa liikkua.

Nälkäisenä ruoka pyörii mielessä tavallista enemmän

Syömisen säätely sekaisin

Ellei elimistö ole sekaisin jo pelkästä energiavajeesta, sen saa takuuvarmasti sekaisin dieetillä, johon liittyy etukäteen määrätyt ruoat ja ruokamäärät sekä tarkat kellonajat syömiselle. Kropan nälkä- ja kylläisyysviestien huomioimatta jättäminen sotkee syömisen säätelyä ja on täysin intuitiivisen syömisen periaatteiden vastaista. Tutkimusnäytön mukaan intuitiivinen syöminen eli kehon viestien mukaan syöminen on yhteydessä muun muassa parempaan painonhallintaan ja tasapainoisempaan ruokasuhteeseen. Ohjeiden mukaan syöminen ei kannusta loppuelämän kestävään painonhallintaan, sillä harva jaksaa ja haluaa kantaa omia eväitä mukana koko elämänsä.

Stressi

Stressaaminen kielletyistä ruoista ja laihduttamisesta tekee kropalle paljon pahempaa kuin ne muka pahaa tekevät ruoka-aineet, joita pitää pikadieetin mukaan välttää. Stressi voi aiheuttaa monenlaisia oireita, kuten väsymystä, univaikeuksia, ahdistuneisuutta tai keskittymisvaikeuksia. Nämä eivät ainakaan helpota painonhallintaa. Päinvastoin, syömisiään tiukasti rajoittavilla dieettaajilla stressi voi ajaa tietoisen kontrollin ohi, jolloin ”kiellettyjä ruokia” tuleekin syötyä aiottua enemmän. Stressaantuneen ruokavalio on siis usein heikkolaatuinen, ja pitkäaikainen stressi on joissain tutkimuksissa yhdistetty myös painonnousuun.

Rajoittunut ruokavalio

Usein dieetteihin liittyy ruokavalion rajoittaminen. Valitettavasti rajoitukset voivat yksipuolistaa ruokavaliota ja vaikeuttaa terveellisen ruokavalion toteuttamista. Monet laihdutusruokavaliot ovat yksipuolisia käytännön syistä – valmentajan on helpompi suunnitella ruokavalio, jossa toistuvat samat ainesosat päivästä toiseen. Dieetteihin voi myös liittyä turhia rajoituksia, jotka perustuvat vain valmentajan omiin uskomuksiin terveellisestä ruokavaliosta. Usein rajoitetaan ihan turhaan terveellisten ruokien, kuten täysjyväviljan, kasvisten tai hedelmien syömistä. Tämän lisäksi asiaan kuuluu tietysti kieltää kaikki vähänkään epäterveellinen.

Epäterve ruokasuhde ja kadonnut syömisen ilo

Kielletyt ruoat, kurinalaisuus, syömisen kontrollointi ja syömiseen liittyvä ahdistus eivät kuulu terveeseen ruokasuhteeseen. Ruoasta saa ja kuuluu nauttia, myös laihduttamisen aikana. Kun erittäin tiukan ruokavalion noudattaminen menee kaiken muun edelle ja valtaa koko ajan ajatukset, on tilanne kaukana normaalista syömiskäyttäytymisestä. Häiriintyneellä syömiskäyttäytymisellä on kauaskantoisia seurauksia terveyteen: se ennustaa tutkimusten mukaan muun muassa suurempaa painoa, vyötärönympärystä ja psyykkistä pahoinvointia sekä heikompaa itsearvioitua terveyttä. Kaikesta dieettiin kuulumattomasta ”epäterveellisestä” ruoasta kieltäytyminen voi johtaa ylitsepääsemättömien mielitekojen syntymiseen. Lisäksi kieltäytymällä samasta ruoasta muun perheen kanssa edistät epäterveen ruokasuhteen siirtymistä myös omassa lähipiirissäsi esimerkiksi lapsillesi.

Epäterve suhde liikuntaan

Dieettiohjelmiin liittyvä liikuntamäärä on usein kohtuuton tavalliselle tallaajalle, joka ei ole aiemmin juurikaan liikkunut. Kun yhtäkkiä vaaditaankin aamuaerobista ennen töihin menoa ja iltasalia työpäivän päälle, väsyy touhusta ihan jokainen. Dieetti ei kuitenkaan salli oman kehon kuuntelua, vaan treeniohjelma on toteutettava, jos tuloksia haluaa. Tässä ohitetaan täysin riittävän yöunen, levon ja palautumisen tärkeys. Liikunta tekee hyvää silloin, kun liikkuu levänneenä ja voimissaan. Jos taas kroppa on jo valmiiksi kuormittunut ja aivan äärirajoilla, ei liikunnasta saa hyötyjä, vaan kropan ylimääräinen rasittaminen tuossa tilassa voi olla todella haitallista. Riittämätön energian ja ravintoaineiden saanti yhdistettynä rankkaan liikuntaan ei ole järkevää: se vaikuttaa epäsuotuisasti suorityskykyyn, kehitykseen ja palautumiseen. Se voi myös sotkea elimistön hormonitoimintaa ja heikentää vastustuskykyä. Jos liikunta on vain pakkopullaa ja keino rangaista itseään tai kontrolloida syömisiä, ei suhde liikuntaan ole terveellä pohjalla.

Itseinho

Liian tiukkoihin dieetteihin liittyy aina repsahduksia. Kun tarpeeksi kauan kituuttaa liian vähäisellä energialla ja ankeilla, kellontarkasti syödyillä laihdutusruoilla, välillä tekee mieli syödä kunnolla tai herkutella. Riittävä syöminen ja herkuttelu on normaalia, mutta laihduttaja kokee dieetistä poikkeamisen aina epäonnistumisena. Koska dieetit eivät toimi ja laihduttaja ei näin ollen pääse tavoitteeseensa, dieetti voi muodossa tai toisessa jatkua vuosikausia. Mitä jatkuva itseinho ja epäonnistumisen tunne tekee psyykeelle? Ei hyvää. Laihduttaja ajattelee aivan turhaan olevansa surkea epäonnistuja, vaikka surkea on vain hänen dieettinsä.

Mitä tarjoamme pikadieettien tilalle?

Dieettibisneksen tukeminen

Lähtemällä mukaan pikadieetteihin tuet dieettibisnestä. Dieettibisnes kukoistaa, koska se ei toimi. Kyllä, luit oikein. Miksi dieettimyyjä haluaisi asiakkaidensa laihtuvan pysyvästi? Eiväthän he silloin palaisi ostamaan uutta ketovalmennusta tai karistamaan viimeistä viittä kiloa. Dieettibisnes ei edistä laihduttajan hyvinvointia. Päinvastoin: suurin osa kaupan olevista valmennuksista kannustaa ennemminkin häiriintyneeseen syömiskäyttäytymiseen. Valitettavasti jo muutaman kuukauden viaton dieettikokeilu voi sotkea syömisen ja elimistön pitkäksi aikaa, puhumattakaan siitä, että on jatkuvasti laihdutuskuurilla.

Mitä pikadieetin tilalle?

Toivottavasti kaikille on viimeistään nyt selkiytynyt, ettei oman kropan rääkkääminen pikadieetillä tuo hyvinvointia, vaan ihan päinvastaisia vaikutuksia. Tänään vietettävän Älä laihduta -päivän yhtenä teesinä on Älä laihduta – saatat laihtua. Teemapäivällä halutaan muistuttaa, että jos laihtumiselle on oikeasti tarvetta, se onnistuu parhaiten silloin, kun ei aktiivisesti laihduta. Miten sitten hallita painoaan, jos kerran dieettailu ei kannata? Tässä muutamia vinkkejä järkevään painonhallintaan.

  1. Laihduttamattomuus: Tutkimusten mukaan laihduttaminen ennemminkin lisää lihomista kuin ehkäisee sitä.
  2. Riittävä syöminen: On tärkeää syödä riittävästi. Niin uskomattomalta kuin se kuulostaakin, syömättömyys ei tuo pysyviä tuloksia. Nälkä vaikeuttaa painonhallintaa ja tekee olosta kurjan. Jos päivällä kituuttaa salaatilla, on illalla varmasti huutava nälkä. Jos taas syö tasaisesti ja kunnolla pitkin päivää, on järkevä syöminen helpompaa myös illalla.
  3. Kehon viestien kuunteleminen: On tärkeää syödä silloin kun on nälkä, syödä itsensä kylläiseksi ja syödä sitä mitä keho kaipaa.
  4. Järkevät ruokavalinnat: Trendien mukaan vaihtuvien ohjeiden sijaan kannattaa luottaa ravitsemussuosituksiin. Syömisen ei tarvitse olla täydellisen terveellistä, vaan esimerkiksi 80/20-periaate on hyvä ohjenuora. Täydellisyyden tavoittelu ja syömisestä stressaaminen ei ole järkevää.
  5. Ei kieltoja tai turhia rajoituksia: Itseltään ei tarvitse kieltää mitään. Väitämme, että sallittu herkuttelu on paljon parempi ratkaisu kuin jatkuva repsahtaminen liian tiukasta dieetistä. Nauti herkuista äläkä ajattele niiden syömistä epäonnistumisena. Tietysti on hyvä muistaa, ettei syöminen voi olla pelkkää herkuttelua, sillä se kyllä vaikeuttaa painonhallintaa (katso kohta 4).
  6. Liikunnallinen elämäntapa: Liikunta helpottaa painonhallintaa, mutta sen tarkoitus ei ole ”hyvittää” tai ”ansaita” syömisiä. Liikunnan ei tarvitse olla suorittamista, joka tähtää vain painonpudottamiseen. Kestävämpi ratkaisu on löytää itselleen mieluisia lajeja, joista oikeasti nauttii, jolloin liikkuminen ei tunnu kurjalta ja pakkopullalta. Jos liikut, muista panostaa myös lepoon ja riittävään syömiseen.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *